Valikko Sulje

Jerusalem – kaupunki, jossa Jumalan nimi lepää

Jumalan valitsema, ei ihmisten keksimä

Jerusalem ei ole Raamatussa pelkkä historiallinen pääkaupunki tai uskonnollinen keskus. Se ei ole ihmisten päätösten tulos, vaan Jumalan nimeämä, valitsema ja pyhittämä paikka. Meidän tulee korostaa tätä erityisesti viitatessamme Jumalan lupaukseen asettaa nimensä tiettyyn paikkaan – paikkaan, jossa Hänen läsnäolonsa (Shekhinan) tuli asumaan ja jossa temppeli rakennettiin Hänen kunniakseen.

”Vaan etsikää sitä paikkaa, jonka Herra, teidän Jumalanne, valitsee… asettaakseen nimensä siihen ja tehdäkseen sen asuinsijakseen.”
(5. Moos. 12:5)

Jumalan nimen asettaminen: Mitä se tarkoittaa?

Nimi merkitsee läsnäoloa, omistusta ja pyhyyttä

Heprealaisessa ajattelussa nimi (shem) ei ole vain tunniste, vaan se edustaa henkilön olemusta, luonnetta ja läsnäoloa. Kun Raamattu sanoo, että Jumala ”asettaa nimensä” paikkaan, se tarkoittaa:

  • Jumalan valtaa ja omistusta

  • Jumalan siunausta ja huomiota

  • Jumalan läsnäoloa, ilmestystä ja pyhyyttä

Nimen asettaminen Jerusalemiin ei ole vain symbolinen teko – se on Jumalan aktiivinen päätös kohdata kansansa tietyssä, valitussa paikassa, erityisesti temppelissä.

Jerusalem ja temppeli – paikka, jossa Shekhinan asuu

Temppeli – Jumalan asumisen paikka maan päällä

Kun Salomo rakennutti temppelin, hän ei rakentanut vain rituaalirakennusta, vaan paikkaa, johon Jumalan nimi ja kirkkaus voisivat asettua pysyvästi:

”Minä annan yhdelle pojistasi tulla sinun jälkeesi… ja minä rakennan pysyvän temppelin minun nimelleni.”
(1. Kun. 11:36)

Salomon temppeli oli fyysinen ja hengellinen keskus: Siellä uhrattiin, siellä rukoiltiin, ja siellä Jumalan Shekhinan (läsnäolon pilvi) täytti tilan (vrt. 1. Kun. 8:10–11). Tämä ei ollut vain kansallista symboliikkaa – se oli jumalallisen todellisuuden keskus maan päällä.

Nimen lepopaikka ja kansan kokoontumisen piste

Temppeli Jerusalemissa oli paikka, jonne israelilaiset kokoontuivat juhlapyhinä – ei minne tahansa, vaan paikkaan, jossa Jumalan nimi lepäsi. Tämä teki Jerusalemista hengellisen magneetin.

”Tule ja riemuitse, tytär Siion! Sillä minä tulen ja asun sinun keskelläsi, sanoo Herra.”
(Sak. 2:10)

Sakarjan näky viittaa jälleen siihen, että Jumalan läsnäolo ei ole irrallinen tai näkymätön, vaan konkreettisesti asuva Jerusalemissa.

Mitä merkitsee, että Jumalan nimi ”lepää” kaupungissa?

”lepo” ei ole passiivista olemista, vaan jumalallista rauhaa ja täyteyttä, jossa Jumalan tahto tapahtuu, kansa vaeltaa Hänen käskyjensä mukaan ja ilmoitus saa tilan elää. Kun Jumalan nimi lepää kaupungissa:

  • Siellä vallitsee oikeudenmukaisuus

  • Siellä kuullaan Jumalan sana

  • Siellä rukous kohoaa pyhästä paikasta

  • Sieltä lähtee ohjaus kansoille (Jes. 2:2–4)

Jumalan nimi Uuden liiton ajassa ja messiaanisessa odotuksessa

Messias ja Jumalan nimen täyttymys

Messiaanisten kommentaarien mukaan Jumalan nimen asettaminen Jerusalemiin saa syvemmän täyttymyksen Messiaan kautta. Messias ei ainoastaan tuo rauhaa kaupunkiin – hän on Jumalan nimen täyttymys, sillä hän ilmentää Jumalan olemuksen ihmisten keskellä.

Jeesuksen sanoissa temppeli oli ”minun Isäni huone”, ja hänen kauttaan Jumalan läsnäolo avautui kaikkialle, mutta Jerusalem säilyttää profetiallisen roolinsa Messiaan paluun ja valtakunnan keskuksena:

  • Jes. 2:3: ”Sillä Siionista lähtee opetus, Jerusalemista Herran sana.”

  • Sak. 8:3: ”Minä palaan Siioniin ja asun keskellä Jerusalemia.”

Ilmestyskirjan uusi Jerusalem – Jumalan nimen ikuinen koti

Uudessa testamentissa näky huipentuu uuteen Jerusalemiin, jossa Jumalan nimi ei ainoastaan lepää kaupungissa – vaan kirjoitetaan kansansa ylle:

”Minä kirjoitan hänen päähänsä Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin, uuden Jerusalemin nimen…”
(Ilm. 3:12)

Tulkitsemme tämän lopulliseksi, palautetuksi ja täydelliseksi Jerusalemiksi, jossa Jumalan läsnäolo ei enää väisty, vaan on ikuinen ja kaikkia kansoja koskettava todellisuus.

Hengellinen sovellus: Jumalan nimi kutsuu pyhyyteen

Jerusalemin pyhyys ei ole vain maantieteellinen tai poliittinen. Se haastaa jokaista, joka haluaa kohdata Jumalan, elämään Hänen nimensä mukaan:

  • Kutsuna palvontaan ja rukoukseen

  • Kutsuna pyhyyteen, oikeudenmukaisuuteen ja totuuteen

  • Kutsuna odottaa Messiaan paluuta, jolloin Jumalan nimi näkyy kaikessa

Jumalan nimen kantaminen on vastuullinen ja pyhä tehtävä – ja se liittyy Jerusalemiin sekä menneenä ilmestyksen paikkana että tulevana maailman keskuksena.

Kaupunki, jossa nimi lepää – ja tulevaisuus alkaa

Jerusalem ei ole vain muinainen pääkaupunki – se on paikka, jonka Jumala on valinnut nimeään ja läsnäoloaan varten. Siellä Hän ilmoitti Tooran, siellä Hänen temppelinsä kohosi, ja siellä Messiaan valtakunta alkaa.

”Jerusalem on se paikka, jossa taivas koskettaa maata – ei ihmisten tahdosta, vaan Jumalan päätöksestä.”

Jumalan nimi lepää kaupungissa, koska Hän on päättänyt asua siellä, puhua sieltä, ja palata sinne.

jerusalem.fi -tiimi

Uusi alku – Israelin juhlat kalenteri 5786 nyt tilattavissa!

Rosh Hashana – juutalainen uusivuosi – avaa jälleen oven uuteen kiertokulkuun. Vuosi 5786 alkaa 23. syyskuuta 2025, ja sen myötä myös Israelin juhlat -kalenteri johdattaa sinut läpi Raamatun juhlien ja merkityksellisten ajankohtien koko vuoden ajan.

Kalenteri ei ole vain ajanlaskuväline – se on matka Raamatun sydämeen ja Jumalan pelastussuunnitelman rytmiin. Jokainen kuukausi tuo mukanaan tietoa juhlista, pyhistä ajoista ja Israelin ainutlaatuisesta elämänmenosta – selkeästi ja kauniisti esitettynä.

Nyt on täydellinen hetki tilata kalenteri itselle tai lahjaksi ystävälle, joka etsii syvempää yhteyttä Raamatun juhlien merkitykseen.

Tilaa Israelin juhlat 5786 -kalenteri tästä: Tilauslinkki