Valikko Sulje

Jerusalem ja uuden liiton täyttymys

”Sillä niin kuin nuorukainen nai neitsyen, niin sinun rakentajasi sinut nai. Ja niin kuin sulhanen iloitsee morsiamesta, niin sinun Jumalasi iloitsee sinusta.”
(Jesaja 62:5)

”Minä näin pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, tulevan alas taivaasta Jumalan luota, valmiina niin kuin morsian, joka on kaunistettu miestään varten.”
(Ilmestyskirja 21:2)

Maallinen ja taivaallinen Jerusalem – yhteys, ei vastakkainasettelu

Raamatullisessa ajattelussa maallinen ja taivaallinen Jerusalem eivät ole toisiaan poissulkevia, vaan ne ovat toisiinsa kietoutuneita todellisuuksia. Profeetallinen puhe ”uudesta Jerusalemista” ei ole hylkäys maallisesta kaupungista, vaan sen täyttymys.

Jerusalem on Raamatun kertomuksen sydän – historiallinen paikka, jossa Jumala on ilmoittanut nimensä, ja jossa temppeli toimi taivaan ja maan kohtaamisen paikkana. Tässä maallisessa kaupungissa juurtuvat myös ne lupaukset, jotka Ilmestyskirjassa saavat täyteytensä taivaallisessa Jerusalemissa, joka tulee alas Jumalan luota.

Ilmestyskirjan kuvaus ”uudesta Jerusalemista” ei ole pelkästään taivaallinen näky, vaan tuleva konkreettinen todellisuus, jossa Jumalan läsnäolo, oikeudenmukaisuus ja kirkkaus laskeutuvat maan päälle. Tämä näkökulma rakentuu juutalais-messiaaniseen ymmärrykseen, jossa taivas ja maa yhdistyvät, ei eroteta.

Jesaja 62 – Hylätystä kaupungista rakkauden kohteeksi

Jesaja 62 profetoi ajasta, jolloin Jerusalemia ei enää kutsuta hylätyksi tai autioksi. Jumala lupaa uuden nimen: Hephzibah(”Minun iloni hänessä”) ja Be’ulah (”Naimisissa oleva”). Nämä nimet eivät ole pelkkiä runollisia ilmaisuja, vaan liiton uudistumisen merkkejä. Jerusalem ei ole enää synnin ja tuomion kaupunki, vaan liiton kohde, jossa Jumalan ilo ja rakkaus ilmenevät.

Tämä liiton uudistuminen heijastaa messiaanista toivoa – aikaa, jolloin Jumalan kansa ja Jumalan kaupunki yhdistyvät uudelleen ja pysyvästi. Profeetta Jesaja kuvaa Jerusalemia morsiamena, jonka Jumala ottaa omakseen. Tämä vertaus valmistaa tietä Ilmestyskirjan 21:n näkemykselle: morsiamen lailla kaunistetusta pyhästä kaupungista.

Ilmestyskirja 21 – Taivas kohtaa maan

Johanneksen ilmestys ei kuvaa sielujen pakoa taivaaseen, vaan taivaan tulemista maan päälle. Uusi Jerusalem tulee alas, ei ylös. Tämä on keskeinen havainto: täyttymyksen suunta on ylhäältä alas – Jumala tulee asumaan kansansa keskelle.

Ilm. 21:3 sanoo: ”Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä!” Tämä ilmaus on suora viittaus Sakarjan, Hesekielin ja Jesajan profetioihin, joissa Jumalan läsnäolo palautuu Jerusalemiin. Taivas kohtaa maan, ei kuvainnollisesti vaan todellisesti. Jerusalemista tulee kosmoksen keskus – paikka, jossa Jumalan kirkkaus on näkyvä, ja jossa kaikki kansat kokoontuvat.

Mitä tarkoittaa ”taivas kohtaa maan” – juutalais-messiaaninen näkökulma

Juutalais-messiaaninen ajattelu ei tee jyrkkää eroa hengellisen ja fyysisen maailman välille. Koko Raamatun suuri kertomus alkaa Eedenin puutarhasta – Jumalan ja ihmisen yhteiselosta maan päällä – ja päättyy Uuteen Jerusalemiin, jossa Jumala jälleen asuu ihmisten keskellä.

Tämä teologinen linjaus erottaa juutalais-messiaanisen näkemyksen monista dualistisista kristillisistä tulkinnoista. Pelastus ei ole paeta maailmasta, vaan maailman lunastus. ”Taivas kohtaa maan” tarkoittaa sitä, että Jumalan valtakunta laskeutuu tähän maailmaan – ei vain henkisesti, vaan myös fyysisesti, poliittisesti ja yhteiskunnallisesti.

Uusi Jerusalem edustaa tätä täyttymystä. Se on paikka, jossa messiaaninen kuningas hallitsee oikeuden ja rauhan valtakuntaa – Jerusalemista käsin (Jes. 2:3, Sak. 14:9).

Jerusalemin lopullinen rooli – liiton huipennus

Jerusalemin lopullinen rooli ei ole tulla unohdetuksi historiallisena symbolina, vaan nousta täyttymyksen keskukseksi. Jerusalem on liiton ytimessä – sekä vanhassa että uudessa liitossa.

  • Vanhassa liitossa Jerusalem oli temppelin paikka – Jumalan läsnäolon koti.
  • Uudessa liitossa se on paikka, johon Jumala palaa pysyvästi – ei kuvainnollisesti vaan konkreettisesti.

Jesaja 62 ja Ilmestyskirja 21 yhdessä antavat meille näkymän lunastetusta kaupungista, jossa kansa, maa ja Jumala ovat jälleen yhtä. Tämä on uuden liiton täyttymys – ei yksityinen hengellinen kokemus, vaan yhteisöllinen ja kosminen tapahtuma, jossa Jumalan suunnitelma saavuttaa huippunsa Jerusalemissa.

Jerusalem ei ole vain menneisyyden pyhä kaupunki – se on tulevaisuuden toivo, paikka jossa Jumalan valtakunta toteutuu maan päällä. Jesajan profetia ”ei enää hylätty” ja Ilmestyskirjan näky ”uudesta Jerusalemista” eivät ole ristiriidassa, vaan yksi ja sama näky kahdesta näkökulmasta.

Todellinen täyttymys ei ole henkinen irtautuminen maailmasta, vaan maallisen ja taivaallisen yhdistyminen – liiton huipennus Jerusalemissa.